Kinderen zien dingen anders

Consument en Veiligheid

Consument en Veiligheid

Kinderen zien dingen anders is de naam van de nieuwste campagne die de VWA (voedsel en warenautoriteit) en stichting Consument en Veiligheid dit jaar houden.

De campagne is gestart om ouders van jonge kinderen bewust te maken van het veilig gebruik van huishoud-chemicaliën en het gebruiken van de etiketten.

Jaarlijks gebeuren er duizenden ongelukken met huishoudchemicaliën. Kinderen onder de vijf jaar vormen de grootste risicogroep. Door het lezen van het etiket van een product kan een groot deel van de ongevallen worden voorkomen. De campagne laat ouders door de ogen van een kind naar huishoudchemicaliën kijken en biedt hen de nodige handelingsperspectieven. De komende jaren veranderen in Europa de etiketten op alle huishoudchemicaliën.

Nieuwe etiketten en symbolen

Alle huishoudchemicaliën, zoals was- en reinigingsmiddelen, gootsteenontstopper, terpentine, petroleumproducten, oplosmiddelen, lijmen en kitten, verven, lakken en afbijtmiddelen, autoproducten (bijvoorbeeld antivries of koelvloeistof) en ongedierte- en onkruidbestrijdingsmiddelen krijgen nieuwe etiketten.

De invoering van de nieuwe etiketten gebeurt in fasen. U kunt daardoor gedurende een periode huidige en nieuwe etiketten naast elkaar tegenkomen. Na 2017 moeten alle producten voorzien zijn van nieuwe etiketten.

Kinderen grootste risicogroep

Jaarlijks gebeuren er ongeveer 7.000 ongelukken met huishoudchemicaliën. In meer dan de helft van de gevallen (4.000) zijn kinderen onder de vijf jaar het slachtoffer. Zij vormen de grootste risicogroep; zij zien het gevaar niet. Bij ongelukken met huishoudchemicaliën heeft een kind bijvoorbeeld gesnoept of gedronken van schoonmaakmiddelen, oplosmiddelen, bestrijdingsmiddelen of doe-het-zelfproducten voor gebruik in huis, voor de auto of voor de fiets.

Kijken door de ogen van een kind

Met de campagne ‘Kinderen zien dingen anders’ die vandaag start, richten Stichting Consument en Veiligheid en de Voedsel en Waren Autoriteit zich op ouders van kinderen in de grootste risicogroep.
“Ouders onderschatten de risico’s van de soms levensbedreigende gevolgen van een ongeluk met huishoudchemicaliën. De kleur van de verpakking is aantrekkelijk voor een kind en heeft de associatie met limonade. Daarom is deze campagne zo goed,” aldus Dr. William Kramer, chirurg en kindertraumatoloog in het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Op de website www.nieuwe-etiketten.nl kijken ouders letterlijk door de ogen van een kind naar de huishoudchemicaliën in het keukenkastje.

Ongevallen voorkomen

SCV en de VWA attenderen ouders op het veilig gebruik van huishoudchemicaliën.
Door het geven van handelingsperspectieven kunnen ongelukken worden voorkomen. Deze handelingsperspectieven zijn: 1. Lees het etiket, volg de gebruiksaanwijzing en de voorzorgsmaatregelen. 2. Doe altijd de dop op de fles, ook tijdens het gebruik! 3. Plaats en bewaar huishoudchemicaliën buiten het bereik van kinderen (of gebruik een kinderslot). De voorlichting vindt plaats bij consultatiebureaus door het hele land. Via de bureaus worden meer dan 100.000 voorlichtingsfolders in de vorm van een fles verspreid onder ouders van kinderen tot vijf jaar.

Nieuwe etiketten en gevaarsymbolen

De komende jaren verandert in Europa de informatie op de etiketten op huishoudchemicaliën. Nieuwe gevaarsymbolen worden geïntroduceerd op de etiketten. Zo zijn er extra symbolen bijgekomen en wordt de vorm en het kleurgebruik van de symbolen anders. Vanaf vandaag is op www.nieuwe-etiketten.nl te zien wat deze wijzigingen inhouden en hoe veilig om te gaan met deze producten. 

Bron: Consument en Veiligheid

Nuttige links over veiligheid en kinderen:

Lees ook:

Adverteren bij Daisycon

Geef uw mening

Vertel ons wat u denkt ...
en oh, als je wilt dat er een plaatje te zien is bij uw commentaar, haal dan even een gravatar!